Müzik Nasıl Yapılır?

www.heavymetaltr.com için yazdığım bir yazı!!

Evet arkadaşlar !! Bugün böyle bir başlık açayım dedim kendime. Bunun sebebinin altında ise BS nin efsane basçısı Geezer Butler ın sözü.. Ne demiş Butler;

" Bugünlerde yapılan müziği dinlemiyorum çünkü müzik enstrüman kabiliyeti ile yapılır, bilgisayar programlarının ve prodüktörlerin kabiliyeti ile değil. "

Bana göre müziğin en basit tanımı şu: Müzik, çeşitli enstrümanların çalındığı zaman ortaya çıkan melodidir. Anlayacağımız dilde böyle.
Vikican ne demiş: "Müzik,sesin ve sessizliğin belirli bir zaman aralığında ifade edildiği sanatsal bir formdur." Ve en genel tanımdan bahsetmiş. Bu kadar kafa kurcalamaya gerek yok..

Şimdi biliyoruz biz bunları felan fişman diyeceksiniz. Bazı noktalara değinmek istedim. Artık yaşadığımız çağda bilgisayar ön planda. Butler ın dediği gibi bi nevi müzik bilgisayar ile yapılmaz. Çünkü ne ruh vardır ne başka birşey.
Bugün bilgisayar destekli çoğu şarkılara bakın !! Hepsi eğlence mekanlarında insanları eğlendirmek için yapılmış şeyler. Yani ticari bir ürün.

Mesela Elektronik müzik felan deniyor. Bunu pek anlayabilmiş değilim. Çeşitli makinelerle ortaya çıkmış bir tür. Theremin, synthesizer gibi makinelerin ürettiği sesleri belli bir ritme oturtup, müzik budur deyip önümüze sürmekteler..




Görmüş olduğunuz vatandaş bu iş için çok uygundur. Teknolojinin gelişmesiyle birlikte müziğin özelliği, kendine has özgünlüğü kaybolmaktadır. Bu görmüş olduğunuz makineyi VST (Virtual Studio Technology) adı altındaki eklentiler ile bilgisayarımızda kullanabiliyoruz. Örneğin; FL Studio, Sonar, Audacity, Adobe Audition, vs.. gibi gibi.. Bu yazılımlardan çokça piyasada bulunmakta.

Bu yazılımlardan herhangi birini bilgisayarınıza kurun ve programı kurcalayın.. Az da olsa ne kastetmek istediğimi anlayacaksınız. FL Studio adlı programı zaman buldukça kurcalıyorum. Butonlara, cartına curtuna rastgele tıklıyorum ve farklı farklı sesler elde ediyorum, farklı ritmlere oturtuyorum..
VE bu işin profesyonelleri bunları yapıp piyasaya Müzik adı altında sunuyorlar..
Müzik bu mudur??
Enstrüman çalan arkadaşlar !! İlk elinize aldığınız enstrümanınızı düşünün..
Hatta ilk çaldığınız bir eseri düşünün..
O duyguyu başka size ne yaşatabilir??
Klavyede 2 tuşa basmak verebilir mi o duyguyu size??

TV yi açıp bir klip izleyin dikkatlice !! 2-3 ritmik ses ile 4-5 dakikalık şarkılar göreceksiniz. VE bu şahışlar biz bu işe emek verdik, yüreğimizi koyduk diye oraya buraya çıkıp albüm satma çabası içindeler..
Sesi olmayan birini getirtip bir bilgisayar uzmanının ya da DJ in yapmış olduğu şeyin üzerine birşeyler gevelemek. Liriklerin ne olduğunu siz benden daha iyi bilirsiniz Smile

Bu işte Müzik' in M sine uyan hiçbirşey yoktur !!
İki kafiyeli abudik gubidik laflar söyle, şuraya buraya bas.. Orayı burayı göster ve sahneden in.. Bu mudur olay??

Alırsınız elinize enstrümanınızı, geçersiniz yerinize tıngır mıngır çalarsınız ve yaptığınız şeyden ne kadar zevk aldığınızı tabi ki ben tahmin edemem. Sadece ne kadar zevkli birşey yaptığınızın farkına varın.
Bir senfoni orkestrasını izlediğimiz zaman, kişilerin arasındaki uyumamı hayran olursunuz? Yoksa çaldıklarına mı? Müzik öyle birşeydir işte.. Dünyevi zevklerin uç noktaya ulaştığını orada görebilirsiniz. Hem kendinizde hem o eseri sizleri sunanlarda..

Fotoğraftaki insanların yaşlarını tahmin edin sadece bu yeter...

Bir de şöyle birşey var. RAP !!
Zamanında çok dinledim ettim. Ne yazık ki Rap e müzik türü demem bi nevi ihanet gibi birşey olur. Yukarıda bahsettiklerim bunun içinde geçerli.. Ekstrası ne derseniz; liriksel olarak beni çok rahatsız ediyor. (İstisnalar hariç)
Şarkı olgusu estetik isteyen birşeydir. Adam alıyor eline mikrofonu önüne gelene sayıp sövüyor ve şarkı söyledi oluyor. Her bilinçli müzik dinleyicisi bu duruma sinir olur arkadaşlar..
Müzik' in amacı ile bu işin amacı farklıdır. Müzikte amaç kalkıpta sevmediğin insanlara sövüp saymak değildir.
Aklınıza şu gelebilir; aşıkların atışması denen birşey var kardeş. Bunu demeniz için adam akıllı birkaç tane atışma dinlemeniz lazım !! Doğaçlama denen olay hani.. Sanatsal ve liriksel değerler hep ön plandadır. Kılıfına giydirmede diyebiliriz.. Öyle ağzına gelen şeyleri söylemek ile müzik yapılmaz..

Bu konuyu bu kadar irdelememin sebebi, Müzik' in hayatımda çok büyük bir yer tutmasıdır.
Müzik' i yapmaktan çok dinleyenler için daha önemli bir konu olduğunu düşünüyorum. Sonuçta çok fazla seçim yapma imkanımız yok Smile

Dolayısıyla Müziğimizi ancak ve ancak biz koruyabilir, biz sahip çıkabiliriz.. Tabi ki ayılıp bayıldığımız gruplarda da bu tür şeyler kullanılabilir. Ama hiçbir zaman ekten birşey olmamalı. Ve en önemlisi Müzik denmemeli ona..

Müzik adı altında yapılan zırvalıklara prim vermemeniz dileğiyle...!!



1 yorum:

Adsız | 11 Ağustos 2012 01:20

Söylediklerindeki genel düşünceye katiyen katılmıyorum. Sen belki gerçek enstruman çalan birisinin hayatını yaşamış olabilirsin. Ben hem bir prodüktör hem bir DJ hem bir piyanist hem de bir gitarist olarak söylediklerini yanlış buluyorum. Aslında çok da fazla birşey söylememe gerek yok. Zevk almıyorlar emek vermiyorlar ve hissedemiyorlar demişsin. Ancak ben iyi ki de hepsini aynı anda yapıyorum diyorum. Bunu bana bir kere daha dedirttin. Yaşasan bilirsin. Kim olduğumu açıklamak istemedim. Polemik konusu olmayalım değil mi ? :) Ben de kendi hayatımı ve magazincileri düşünmek zorundayım. Sana başka bir gözle bakmanı tavsiye ederim. Saygılar...

Yorum Gönder